onsdag 18 juli 2007

Friheter och Feltänk

Medborgerliga friheter är något som vi, som medborgare, aldrig skall släppa ifrån oss lättvindigt. Våra förfäders (och förmödrars) kamp för våra grundläggande rättigheter har varit så lång och så blodig att det är rent pinsamt att läsa om när Humanisterna säger sig vilja avskaffa en av dessa friheter. Lika pinsamt är det att läsa motargumenten. Jag skall därför försöka lägga lite tid här på att förklara varför jag ser Humanisternas debattinlägg som fåkunnigt och naivt.

Innan jag går in på det här ämnet i detalj så vill jag kort förklara en grundläggande tes i hur medborgerliga friheter och grundlagar fungerar. Grundlagar är, i princip, en regelsamling ifrån Folket som säger hur Staten har rätt att agera. Det är som en slags hårt anslagen Code of Conduct där Folket strängeligen talar om för Riksdag och Regering vad det är som gäller, inom vilka ramar dessa har rätt att agera. Rent principiellt gäller att Riksdag och Regering vill avskaffa de ramar som dessa måste agera inom, eftersom Riksdag och Regering vill ha så stor handlingsfrihet som möjligt. (Självklart är det inte alltid så i praktiken, eftersom det är politiskt självmord för en Regering att säga att man vill avskaffa grundläggande friheter)

Det åligger följaktligen oss medborgare att bevaka våra medborgerliga friheter, och vi måste inse att lagar kan ha stor vikt även om de i dagens samhälle inte verkar nödvändiga. Som ett exempel kan man säga att "Lagen att vi skall ha fria val var fjärde år är meningslös eftersom ingen vill bryta mot den lagen och vi de facto har fria val var fjärde år". Ingen skulle väl komma på tanken att avskaffa denna grundlag bara för att den idag verkar onödig?

Grunden i Humanisternas resonemang är att religionsfriheten täcks av andra friheter, som rätten till sammankomster, yttrandefriheten, tryckfriheten, osv. Kort sagt, att vi därför har det man inom matematiken kallar ett överbestämt ekvationssystem. I sådana situationer kan man ofta hamna i situationer att exkvationen blir hopplös att lösa, och försöker man då överföra det här till religionsfriheten så kan man kanske tänka sig att vi hamnar i problem.

Så är inte fallet. Regeringsformen fastlägger att man har frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin religion. Hur Humanisterna kan anse att detta blir problematiskt, eller att denna enda mening måste bort ur vår grundlag, är för mig en gåta.

I dag har vi ett samhälle där vår religionsfrihet är mycket stor. Vi har inga statliga pogromer mot någon religiös grupp och vi har inga personer som sitter i fängelse för sin religiösa tros skull. Vi har till och med Hovrättsbeslut på att man får tala illa om sexuella minoriteter givet att man baserar förolämpningarna på 2500 år gamla judiska texter. Så idag kan det tyckas som att den religiösa friheten är vid, ohotad och utan problem. I ljuset av detta skulle man då kunna avskaffa religionsfriheten, precis som jag skrev ovan att man skulle kunna avskaffa lagen om fria val var fjärde år.

Men är det vettigt?

Våra grundlagar är tänkta att hålla i decennier, ja kanske till och med sekler. Vi har ingen som helst möjlighet att avgöra hur samhället kommer att se ut om 50 år, än mindre om 100 år. Och, det som är den viktiga poängen är ju att det är väldigt svårt att åter få in religionsfriheten i grundlagen om det skulle visa sig nödvändigt. För om det visar sig nödvändigt så betyder det, med stor sannolikhet, att det har kommit ett politiskt parti till makten som vill beskära eller begränsa religiös frihet. Denna Regering kommer så såklart inte att gå med på att återinföra religionsfriheten i grundlagen. Detta är anledningen till att även denna frihet skall få ligga i orubbat bo även om Björn Ulvaeus tycker att den inte behövs i dag.

En religionshatande regering kan bli vald och de statliga pogromerna kan startas upp på ganska kort tid. När religion då döms bort som en sinnessjukdom eller icke-acceptabel läggning eller störning, så har de religiösa inget som helst skydd i lagtexterna, i fall de rader som Humanisterna vill skära bort faktiskt avlägsnas ur grundlagen. Vi som medborgare skall icke ägna oss att avskaffa våra egna rättigheter, vi skall aldrig ge staten utökad möjlighet att ägna sig åt förtryck.

Det är en grundläggande tes om frihet som måste leva vidare och som bör inpräntas hos folk: Staten är inte alltid av godo. Staten kommer att missbruka sin makt, förr eller senare. Staten behöver tydliga tyglar som håller den lagstiftande församlingen i schack.

Humanisterna kommer med en del argument om att religionsfriheten leder till att folk förtrycks, att barn, av sina föräldrar, påtvingas religion. Som exempel tas upp Katolska Kyrkan, som säger till föräldrarna att det är deras skyldighet att uppfostra barnen in i den Katolska tron. Detta anser Humanisterna vara förskräckligt, givet att barnen också då har religionsfrihet. Här finns två invändningar:
1) Humanisterna missförstår alltså vad grundlagen handlar om. Grundlagen är ett styrdokument för Riksdag och Regering. Den lagstiftande församlingen ges inte rätt att lagstifta om inskränkningar i religionsfriheten. Det handlar alltså inte alls om hur föräldrar skall uppfostra sina barn.
2) Låt oss göra tankeexperimentet med politisk frihet istället för religiös frihet. Folkpartistiska föräldrar tenderar att uppfostra sina barn till folkpartister. Är inte detta då ett flagrant brott mot den politiska friheten, den som säger att även barn har rätt till politisk frihet? Jag skulle gärna vilja se Sturmark och Ulvaeus argumentera för att avskaffa den politiska friheten i grundlagen. Då kanske de skulle inse vad det är för naiva dumheter de håller på med.

Grundlagen om religionsfrihet skall självklart inte avskaffas, lika lite som grundlagen om politisk frihet skall avskaffas.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Njaee.... Visserligen har du en liten poäng i tanken att det kan bli en omvänd situation så att religiösa diskrimineras om vi får en annan mer upplyst regering MEN jag vidhåller ändå att lagen inte har någon funktion (eller bör ha någon funktion) eftersom utövandet av en religion ändå måste hålla sig inom vissa gränser som bestäms av andra befintliga lagar i samhället. Ponera t ex att jag tillber en gud som kräver att vi offrar en människa till denna gudens ära med jämna mellanrum (medvetet ett extremt exempel för att tydliggöra det absurda i oinskränkt religionsfrihet). Jag hävdar då med hänvisning till lagen om religionsfihet att jag har rätt att utöva min religion men de övriga lagarna i samhället förbjuder mig att offra någon eftersom jag då hamnar i fängelse för mord. Naturligtvis kan vi inte ha en sådan lag som ens teoretiskt skulle kunna urholka och begränsa alla våre medborgerliga fri- och rättigheter? den friande domen mot Åke Green var ett mörkt kapitel i svensk rättshistoria och ett tydligt exempel på vad man i religionens namn kan tillåtas att vräka ur sig för dumheter.

Henrik sa...

Byt ut alla referenser till religion mot politik i din kommentar och läs sedan om din egen text. Du ser förhoppningsvis ganska snabbt att vi inte skulle avskaffa den politiska friheten enbart för att det hypotetiskt går att tänka sig en politisk minoritetsinriktning som vill ägna sig åt pensionärsoffer eller liknande.

Självklart är det inte enkelt att hitta den balansgång som existerar mellan en individs friheter och andras friheter, men det är ju det vi har våra domstolar till. Domstolarna säger nu (tyvärr) att det är ok att tala illa om homosexuella bara man läser ur rätt bok. Det är tragiskt, självklart, men inte heller detta är en anledning att dra in religionsfriheten.

Vi kommer alltid att kunna hitta gränsland mellan lagar, ja till och med grundlagar, som inte är solklara fall. Det är därför vi har domstolar, laglärda människor som har till uppgift att hitta en praxis att följa. Praxis skall självklart ge vid hand en vettig ordning. Vi skall definitivt inte offra några grundläggande friheter enbart för att ett tråkigt men relativt harmlöst fall som Åke Green dyker upp.

Jag ser sedan inte hur en "mer upplyst" regering skulle kunna ägna sig åt diskriminering av religiösa. En "mer upplyst" regering inser att människor inte är 100% rationella varelser. Vi är irrationella stackare, var och en till mans, som kämpar mot vår egen irrationalitet. En "mer upplyst" regering skulle naturligtvis inse detta, och se till att folk får ha sina vidskepligheter i fred, vare sig det rör sig om tarot-kort eller katolicism.

Jag instämmer ju, som borde ha framgått i inlägget, helt i det du säger om att lagen IDAG inte har någon funktion. Men grundlagar skall inte bara skydda oss IDAG, utan förhoppningsvis i minst 100 år framöver.

Uffe sa...

Vilken logik!? Det låter nästan lite som dom som bunkrar konserver för att framtida regeringar kanske blir förtryckare. Vilken tur för oss att vi inte har haft en gammal grundlag som gav oss rätten att bära vapen...

Henrik sa...

Uffe: Inte riktigt säker på vad det är du vill ha sagt, men att passivt behålla en grundlag som ger oss fler medborgerliga rättigheter är väl inte riktigt samma sak som att aktivt bunkra konserver?

Var och hur vapen-resonemanget kommer in förstår jag inte heller. Förklara gärna.

Anonym sa...

Tycker du har helt rätt Henrik.
Det finns lagar runt som begränsar vad vi får göra rent konkret, när det gäller politik eller religion.
Vad folk tycker, tror och tänker kan vi ändå inte göra något åt.
Hellre att de då våga vara öppna med det.
Möjligen kunde vi vara klarare med att tala om var gränsen för det tillåtna går. Både politiskt, religiöst och kulturellt.