lördag 28 april 2007

Ateism och kyrkodebatten

Jag läser Dagen.ses artikel om Christer Sturmarks och Stefan Gustavssons debatt i Allianskyrkan i Jönköping. Jag skall så snart jag kan lyssna igenom debatten, som dagen.se mycket vänligt har lagt upp till allmänt "beskådande", men innan dess verkar det som att Sturmark inte direkt har hamrat hem de viktiga detaljer som Gustavsson verkar ha fått helt om bakfoten. När någon talar om "objektiv moral", "fri vilja" och kritiserar ett "flytande människovärde" som om dessa på något sätt vore självklarheter eller ens något som kan existera i sinnevärlden, så är det naturligtvis dags att sätta ner foten å det rejälaste. Sturmark får bara inte missa sådana här essentiella punkter i debatten.

Men, jag kanske skall hålla tillbaka min kritik innan jag har hört vad Sturmark säger i debatten. Just nu hinner jag inte. Jag uppdaterar det här inlägget senare i kväll, hoppas jag.

3 kommentarer:

Tobias Malm sa...

Jag bevistade debatten dem emellan och ja, Sturmark verkade ha problem att resonera kring moralen och dess ursprung etc. Sturmark är bekant vare sig filosof, biolog eller något annat akademiskt eller vetenskapligt. Jag tror Humanisterna hade mått bättre om någon mer insatt person tog sig an frågorna.

Anonym sa...

De frågorna måste du svara på men tiden är snart ute och många har tider att passa och så ska vi hinna med några frågor som inte ställts ännu att besvara...
Förresten tror jag att större delen av publiken inte skulle förstå något längre filosofiskt resonemang.
Det märktes väldigt tydligt att debatten hölls i en kyrka och att debattledaren var kyrkligt aktiv.
Gustavsson var fylld med snömos, Sturmark var riktigt duktig helst med tanke på att han inte vuxit upp som en "preacher's son".
(PS kunde inte ladda ned spår 3)

Anonym sa...

För tillfället verkar vi inte ha några motsvarigheter till de duktiga ateistiska debattörer som finns i USA (kolla på Internet Infidels!), men i och med att vårt samhälle inte på samma sätt som på andra sidan Atlanten genomsyras av religion, är det kanske inte så konstigt. Förhoppningsvis kommer detta dock att förändras nu när debatten ändå verkar börja få lite fart.