onsdag 25 april 2007

Ateism och SVT

Jag läser en blogg vid namn Arbetsdagen på dagen.se där det debatteras om hur usel SVTs programtablå har varit under påskhelgen, ja ur ett religiöst, närmare bestämt kristet, perspektiv. Påsken är ju som de flesta vet en av de stora högtiderna för kristna, man sörjer Jesus lidande och död på korset och man firar med glädje budskapet om att han har återuppstått. (Jag tror att jag har fått med huvuddragen här, rätta mig gärna om jag har fel)

Ånyo stöter man på Humanisterna, som igen har varit inne och klampat omkring på ett lite fånigt sätt. Man har helt enkelt hävdat att enstaka kristna program sabbar SVTs åtagande om objektiv och oberoende utsändningar. Detta är naturligtvis rent trams ifrån Humanisternas sida och jag får nog ta och be dem att lägga ner sitt irrationella bankande på allt som har med religion att göra. Det är dessutom inte orimligt att Humanisterna ägnar ett par minuter åt att läsa på en smula om vad "objektiv och oberoende" innebär för en Public Service-stiftelse.

Naturligtvis kan man sända vidskepligheter under en påskhelg utan att man bryter mot några som helst avtal. Om man inte ifrån Humanisternas sida kan inse att 1) Påsk är en stor högtid för många religiösa, helt oavsett hur irrationell deras tro kan vara. 2) SVT har uppgift att täcka så stort spektrum som är möjligt över minoriteter (och majoriteter) i vårt land. Kristna påskfirare är en sådan minoritet och de bör därför kunna se lite TV-program som handlar om deras vidskeplighet när de har en av sina två största högtider.

Så, snälla Humanisterna, sluta att skämma ut er, sluta att sabba för oss sansade men dock allvarliga ateister, och läs på en smula.

Och ni kristna, sluta känna er marginaliserade av den här typen av trams. Ni har flera lediga dagar som ni kan vara ledsna respektive glada på, så nog är ni fortfarande en privilegierad grupp i samhället.

5 kommentarer:

Tobias Malm sa...

Tja, frågan är när det blir ett problem att en statligt finansierad TV-kanal sponsrar en privat organisation. Att under påsken uppmärksamma en stor grupp människors göromål för deras skull har jag såklart inget emot, liksom jag inte har något emot om de uppmärksammar andra stora gruppers större evangemang eller traditioner. Men att varje dag sända Gudstjänster där präster får basunera ut organisationens propaganda, ja, då ägnar sig faktiskt SVT åt opinionsbildning åt Svenska Kyrkan och där tycker jag faktiskt att en gräns har passerats.

Henrik sa...

Tobias: Där tycker jag att du har fel. Motsvarande evenemang finns överallt: Melodifestivalen är ju som en enda stor reklamkampanj för Bert Karlsson, t.ex. Sedan sänds väl gudstjänsterna enbart på söndagar, inte "varje dag" som du skriver?

Sedan tror jag inte (jag har inte sett dessa gudstjänster, så jag kan iofs inte uttala mig med skärpa här) att de normala gudstjänster som sänds ut är vidare propagandistiska. Normalt är det väl ganska tråkiga tillställningar som har ytterst lite med propaganda att göra, snarare är det ju (bokstavligen talat) fråga om att "Preaching for the choir". Majoriteten av alla som tittar är rimligtvis redan kristna. Det är ju inte fråga om att man försöker värva nya medlemmar genom att hotta upp gudstjänsterna, utan det blir ju som en mysig kaffestund för de redan troende, en affirmation att de faktiskt också räknas. Jag har mycket svårt att ens låtsas bli upprörd över det här, speciellt om man jämför med de jättespektakel som anordnas i Helige Bert Karlssons ära.

Anonym sa...

Föreningen Humanisterna får gnissla tänder och suga tumme hur mycket de vill, men faktum kvarstår att det inte är lätt eller oproblematiskt att tvärt bryta med tusenåriga traditioner. Kristendomen och dess influenser är en så central del av våra värderingar och vårt tankegods att de inte kan trollas bort bara för att Christer Sturmark gillar att synas. Och traditionerna hänger med i bara farten. Så bara för att vi har avskaffat kristendomen som statsreligion innebär det inte att vi har ersatt den med religiös ateism. För oss som betraktar Föreningen Humanisternas vedermödor från sidolinjen är det tragiskt uppenbart att rationalitet är en metod som är strikt begränsad av den som tillämpar den. Intolerans kommer i många skepnader. Deras rationalitetskamp får Don Quixote att framstå som sansad.

Tobias Malm sa...

Henrik,

Någon upprördhet är det alltså inte frågan om från min sida. Jag byter bara kanal när skiten sänds. Min poäng är bara att Svenska Kyrkan inte förtjänar dessa rikssända Gudstjänster. Om det hade varit lika stor uppslutning framför TV-apparaterna som när melodifestivalen sänds hade man såklart inte kunnat klaga eftersom man i så fall tillgodosett ett behov med tillräckligt stor utsträckning för att det ska vara värt att använda skattepengar till det. Dvs: tillräckligt många av de som betalar skatten utnyttjar tjänsten. Men idag är det inte så, det är 6 till 7 procent av vår befolkning som bekänner sig till kristendomens lära. Det är lika många som tror på spöken i vårt land.

Jag säger inte att inga skattepengar ska gå till minoriteters preferenser, jag stödjer till exempel att pengar går till smal litteratur och kultur i allmänhet. Men specifika organisationer? Det hade ALDRIG hänt om Svenska Kyrkan och dess icke-tvångsrektyrerade medlemmar uppkommit idag. Och kan man verkligen berättiga positiv särbehandling av en organisation med att det alltid har varit så? Jag tycker inte det.

Jag tycker att Svenska Kyrkan behöver kritiseras, även i detaljerna. Det finns ju ett ordspråk som säger att man kan se himlen även i en liten spegelskärva... Vad vi ser när Svenska Kyrkan blir särbehandlad av staten i fråga om bidrag, skattepengar, publicitet och inflytande i skolan och i skolböckerna är att det här landet inte till fullo är sekulärt, att vi ligger efter i den politiska utvecklingen och att det finns en mentalitet som främjar okritiskt och dogmatiskt tänkande i allmänhet så länge det kommer från "rätt" håll.

Men Svenska Kyrkan är på tillbaka gång och de vet om det. I framtiden när deras tvångsrekryterade generationer gått hädan kommer de inte ha någon större inkomstkälla längre utan marginaliseras till en obetyglig litet religiöst samfund som snällt får stå vid sidan om muslimska samfund och Humanisterna.

Det största problemet idag, som jag tycker Humanisterna BORDE ägna sig åt är FÖRNUFTSBEFRÄMJANDE verksamhet. För det stora problemet hos FOLKET är inte religiositet, det är intellektuell försoffning och obildadhet, vilket på lång sikt är förödande för en demokrati (titta på USA eller varför inte hur Hitler kom till makten). I ett land där 20 % (lika många som är pollenallergiker) inte tror på evolutionen och ungefär lika många tror att astrologi (!) är en vetenskap är inte fienden Svenska Kyrkan: fienden är ignoransen i allmänhet och människors intellektuella apati i synnerhet. Svenska Kyrkan utnyttjar såklart folks okritiska blåögdhet för att värva medlemmar, men i jämförelse med stora nyandliga rörelser med icke-fungerande alternativa mediciner samt faktiska bevekelsegrunder att lura folk på pengar just på grund av pöbelmentaliteten är Svenska Kyrkan tämligen harmlös.

Internationellt ser också allt mycket värre ut, så mer energi borde ägnas åt att bilda vår befolkning och sprida den sekulära humanismen till våra landsmän så att vår lilla sekulära ö i havet av ignorans inte blir helt dränkt.

Det bästa vaccinet emot religion och vidskeplighet i allmänhet är trots allt ett aktivt förnuft och kunskap. Jag är mycket osäker på hur detta främjas av att man hackar på Svenska Kyrkan utan att göra klart varför. Bättra att få folk att förstå felet med religion än att medan de tycker religion är alla tiders börja klanka ned på den så att folk får sympati. Så ja, tro inte att jag inte håller med dig om att Humanisterna gör bort sig mycket bara för att jag tycker att SVT borde ge upp sitt stöd till Kyrkan, för jag håller med dig.

Henrik sa...

Tobias: Nu sänder ju inte SVT enbart gudstjänster ifrån Svenska Kyrkans kyrkor, utan även ifrån frireligiösa kyrkor och samfund, så det mesta av udden i din kritik går faktiskt att peta bort med en smula empiri: Det handlar inte primärt om att gagna en viss organisation (Svenska Kyrkan) utan att tillhandahålla gudstjänster ifrån olika församlingar , vilka jag antar är någorlunda representativa ur medlemsantal, osv. Svenska Kyrkan är naturligtvis störst i medlemsantal, så jag antar att det är rimligt att de flesta gudstjänster sänds ifrån deras kyrkor, men det sänds ju även ifrån andra organisationers gudstjänster.