söndag 6 maj 2007

Porr, Sprit och Biblar

Nihonshu skriver på sin blogg om kyrkans porrbojkott mot scandic hotell. Jag har inte mycket att tillägga i den frågan, utöver det jag skrivit tidigare och Göran Skytte och Porren. Betalporren på hotellrummen kommer såklart inte att försvinna. Det är en inkomstkälla för hotellen, något helt annat än gratisbiblarna i lådorna.

Men, när vi ändå är inne på moralism av det slag som kyrkan ägnar sig åt, så tycker jag att de har missat något. Det finns ett mycket större problem på hotellrummen. Låt mig måla upp ett typiskt scenario:

När man vältrar in med sina väskor på sitt hotellrum så sätter ju genast en mycket manisk aktivitet igång: Man måste ju såklart hitta sin hotellbibel, eller i alla fall den halva bibel som Gideoniterna lägger ut. De vill väl inte att man skall läsa Gamla Testamentet, måhända? Men, medans man letar får man upp en annan lucka: Minibaren! Och, lo and behold, däri finns en frestelse som icke går att motstå. Sprit! Efter någon minut har man helt glömt bort sitt intresse av Paulus Brev till Korinterna och istället sitter man på sängkanten, med uppknäppta brallor och tre små 5cl flaskor starksprit i näven, gloendes på svindyr kabel-TV-porr med ett belåtet, ja nästan saligt leende på läpparna. Kyrkan borde ju hjälpa oss syndare genom att även bojkotta hotell som serverar sprit!

Inspirerad av grabbarna på Tro och Tänk tänkte jag göra en liten jämförelse här:

-Närmare 7000 svenskar dör varje år på grund av överkonsumtion av alkohol.
-Närmare NOLL svenskar dör varje år på grund av överkonsumtion av porr.

-Kostnaden för alkoholskador i Sverige uppgår till mellan 20-30 miljarder kronor varje år.
-Kostnaden för porr-relaterade skador i Sverige uppgår kanske till ett par miljoner(jag gissar vilt, runk-inducerade sträckningar kanske kostar lite mer, kanske lite mindre)

Så, det är inte helt fel att säga att Svenska Kyrkan, i sin moraliskt indignerade bojkott mot Scandic, silar mygg och sväljer elefanter. Vad det är som skadar svenskarna mest under sitt hotellbesök torde vara ganska uppenbart.

Varför i hela fridens namn är det porren de blir upprörda över?

6 kommentarer:

Nihonshu sa...

Det här med vad kyrkan blir upprörd över är sannerligen ett helt hysteriskt ämne. Nämnde det i en gammal blogg, men ämnet blir aldrig gammalt.

http://nihonshu.blogsome.com/2007/03/30/fram-med-repet/

Pastor Astor sa...

Visst är det så att spriten ställer till problem i samhället. Det ökande drickandet speciellt bland ungdomar, är ett problem som behöver tas på allvar. Jag och T&T kommer nog inte att köra någon större kampanj mot minibarerna dock.

Jag tror ingen har nåt större problem med hotellporren i sig. Hotellporr är inte värre än någon annan porr. Rent tekniskt har jag lika mycket porr hemma genom att jag skulle kunna ta in de kanalerna på min TV eller dator. Anledningen till att porren blev en fråga i samband med Bibeln var det underliga i att Scandic inte reagerade på en enorm kampanj mot porren 2003, men tog bort Bibeln efter ett klagomål.

Vad är det i porren kristna upprörs över? Människosynen är inget jag ställer upp på, objektifieringen av kvinnokroppen samt misstanken att industrin utnyttjar människor som är i knipa på grund av missbruk, etc. Jag tycker att det är osmakligt att njuta av andras lidande och förnedring.
Sex har jag ingt emot, men då vill jag vara med själv och att min fru finns i närheten.

Avslutningsvis: Porrrelaterade skador kanske inte är vanligt, men förekommer faktiskt (även i autoamorösa situationer). Jag minns att min favvokomiker Dave Barry har rapporterat om flera fall där män tagits in för vård efter att fastnat i sin dammsugare när de har "dammsugit nakna" t.ex. :D

Henrik sa...

PastorAstor: Ja, jag kan ju förstå att man har något emot porren, DET ser jag inte som konstigt. Det jag tycker är konstigt är att man ignorerar spriten men koncentrerar sig på porren. Jag kan ha uttryckt mig knepigt där.

Urban Whåle sa...

Bojkotten har ju varit förvirrad ända från start. Göran Skytte, de svenska biskoparna och resten av de kristna bojkottarna har ju inte ens vågat uttala varför dom vill att biblarna ska ligga där dom ligger? Det rimliga är ju att man som konsument kan uttrycka en önskan om att man själv vill ha en bibel i byrålådan när man sover på hotell. Att man kräver att den ska ligga där för att alla andra, som inte uttryckt någon önskan, ska hitta den där är ju helt sjukt.

Angående porrens skadeverkningar så måste jag nog säga att den ligger i lä om man jämför vad kristendomens syn på homosexuella har ställt till med genom åren. Dessutom ger man sig inte. Man uttrycker fortfarande ett skrämmande förakt för sina medmänniskors hälsa genom att hänga kvar vid en trångsynt syn på vad man har rätt att sprida för människosyn i samhället. Skadan man ställer till med mäts inte bara i pengar utan också i människoliv. Det är något att bojkotta!!

Anonym sa...

Språkpolisen säger att man kan smaksätta hotellspriten med korinterna och skriva brev till korintierna ^^

Henrik sa...

M: Ja, det var alltså ett försök till skämt där... ;)